Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

FOTOBLOG - Ingrid Slaa
Door Ingrid Slaa op 18 januari 2018 om 15:18

Verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

De ChristenUnie presenteert voor de gemeenteraadsverkiezingen een speciaal programma in eenvoudige taal. De titel is Samen zijn we sterk! Dit programma is bedoeld voor laaggeletterden en mensen met een verstandelijke beperking. De ChristenUnie vindt dat zij volop mee moeten kunnen doen in de samenleving. Ingrid Slaa: ‘Iedereen telt mee. Daarom is het niet meer dan normaal om een verkiezingsprogramma te maken dat voor iedereen leesbaar is.’

Mensen met een verstandelijke beperking vinden dat politieke partijen moeilijke verkiezingsprogramma’s schrijven. ‘De zinnen zijn vaak erg lang en er worden moeilijke woorden gebruikt.’ Het programma in eenvoudige taal is ter beoordeling toegestuurd aan MEE, dat zich inzet voor een inclusief stemproces. Er zijn in Nederland ongeveer 2,5 miljoen mensen die moeite hebben met lezen. MEE benadrukt dat het belangrijk is dat ook zij mee kunnen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

In het ‘gewone’ verkiezingsprogramma met de titel De kracht van samen staan de ambities van de ChristenUnie voor een inclusieve samenleving, dat is een samenleving waarin iedereen meetelt. Er moeten voor iedereen gelijke kansen zijn, in het onderwijs en op de werkvloer, als woningzoekende en als consument. Met het programma in eenvoudige taal wil de partij een bijdrage leveren aan een inclusief stemproces, zodat laaggeletterden en mensen met een verstandelijke beperking mee kunnen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Slaa: ‘Met dit verkiezingsprogramma kan iedereen weten waar de ChristenUnie voor staat. Ik hoop dat andere politieke partijen ons voorbeeld zullen volgen.’