Fietsplan voor meer veiligheid

FOTOBLOG - Ingrid Slaa
Door Ingrid Slaa op 9 februari 2018 om 12:16

Fietsplan voor meer veiligheid

De opmars van het aantal tweewielers op de openbare weg vraagt om een ambitieus fietsplan. Dat vindt de ChristenUnie. Er wordt in onze gemeente veel gefietst, door kinderen en volwassenen en door toeristen die hier verblijven. Er verschijnen steeds meer elektrische fietsen in het verkeer. Dat kan soms voor onveilige situaties zorgen. We moeten voorkomen dat het aantal verkeersslachtoffers toeneemt.

Wij maken ons zorgen over de verkeersveiligheid, maar hebben nog een ander argument om te pleiten voor een fietsplan.Nunspeet is een echte fietsgemeente. Er wordt niet alleen veel gefietst, maar er worden hier ook veel fietsen gemaakt. Het dient meerdere belangen om het imago van Nunspeet als fietsvriendelijke gemeente verder op te poetsen.

De toename van het aantal fietsen op de weg maakt een aanpassing van de infrastructuur noodzakelijk. Gemeente, ontwikkel een innovatief fietsplan en maak daarbij gebruik van de kennis en ervaring van de Fietsersbond. Fietspaden moeten zoveel mogelijk van het andere wegverkeer gescheiden worden. Dat bevordert de veiligheid voor alle weggebruikers. De bewijzering, de markering en de inrichting van fietspaden moet kritisch bekeken worden. De ChristenUnie wil ook investeren in parkeervoorzieningen voor fietsers. Bij de knooppunten van het openbaar vervoer en bezienswaardigheden willen wij bewaakte en overdekte fietsenstallingen realiseren. Daar moeten ook oplaadpunten voor elektrische fietsen zijn.

Een neveneffect van investeringen in veilig fietsverkeer is dat het aantrekkelijker wordt om de fiets te pakken. Fietsen is gezond en duurzaam. Als het aan ons ligt profileert de gemeente Nunspeet zich als een fietsvriendelijke gemeente. Dat is goed voor de veiligheid van de fietsers, maar ook voor ondernemers die profiteren van mensen die op de fiets de Veluwe willen verkennen.

Labels: , ,