Arie Harteveld met voorkeurstemmen in de raad

Blog door Webredactie CU Nunspeet
Door Webredactie Nunspeet op 23 maart 2018 om 11:32

Arie Harteveld met voorkeurstemmen in de raad

Arie Harteveld (65) is met voorkeurstemmen verkozen in de gemeenteraad van Nunspeet. Het aantal stemmen dat op hem is uitgebracht was meer dan 25% van de kiesdeler. Arie kreeg 182 stemmen. Dat zijn er twee meer dan hij nodig had om rechtstreeks verkozen te worden. Hoewel Arie op de 8e plek op de kandidatenlijst stond, passeert hij nu kandidaten die voor hem stonden en niet de voorkeursdrempel haalden. Dat betekent dat Jennifer Elskamp niet verkozen is. Zij kreeg 175 stemmen. Wij feliciteren Arie met zijn verkiezing en leven mee met Jennifer, voor wie dit een grote teleurstelling is.

Een dag na de verkiezingen belde de burgemeester ons op: ‘Arie Harteveld is met voorkeurstemmen verkozen.’ Dat zette de boel in de fractie en ook in het bestuur best op z’n kop. We zijn blij voor Arie. Hij mag zich nu als raadslid gaan inzetten en daar heeft hij ook zin in. Maar het is ook een grote teleurstelling voor Jennifer. Zij heeft zich de afgelopen maanden volop ingezet en zich goed voorbereid op het raadslidmaatschap. Die knop zet je niet zomaar om, dat kost tijd. En die gunnen we haar ook. Maar ze heeft zich als steunfractielid al bewezen als iemand met ideeën en daadkracht. En we gaan ervanuit dat ze dat ook de komende jaren voor ons zal blijven doen.

Dit is de volgorde waarin de kandidaten van de ChristenUnie verkozen zijn:  1. Ingrid Slaa (1477). 2. Kees Smit (332). 3. Arie Harteveld (182). 4. Evert Leusink (174). De kandidaten die de voorkeursdrempel niet haalden, krijgen in volgorde van hun positie op de lijst een zetel toegewezen. Daaardoor komt Jennifer op plaats 5 terecht. Met de verkiezing van Arie Harteveld bestaat de fractie van de ChristenUnie nu uit twee Nunspeters, een Elspeter en een Hulshorster. Jennifer gaat meedraaien in de steunfractie.