Voorlichting over komende verkiezingen in begrijpelijke taal

FOTOBLOG - Arie Harteveld1
Door Arie Harteveld op 2 februari 2019 om 13:31

Voorlichting over komende verkiezingen in begrijpelijke taal

20 maart a.s. zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen.  Voor veel kiezers, waaronder mensen die moeite hebben met lezen en mensen met een (licht) verstandelijke beperking, is de reguliere informatievoorziening over verkiezingen moeilijk toegankelijk. We hebben daar in de raadsvergadering van 31 januari aandacht voor gevraagd.

Arie Harteveld: “Tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen hadden wij een versie van ons partijprogramma in eenvoudige taal en we hebben daar heel veel positieve reacties over ontvangen. Voor de komende verkiezingen is er o.a. door ProDemos speciaal voorlichtingsmateriaal ontwikkeld.  De 'Verkiezingskrant in Gewone Taal' die heldere informatie in begrijpelijke taal bevat over beide verkiezingen en de 'Stem jij ook?-Verkiezingskrant' die speciaal is gemaakt voor mensen met een licht verstandelijke beperking. In simpele taal en met heldere illustraties geven deze kranten uitleg over hoe je moet stemmen, waarom stemmen belangrijk is, waar de provincie over gaat en wat de waterschapsverkiezingen zijn.”

Daarom hebben we gevraagd of het college bereid is om deze kranten beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld in het gemeentehuis, en er bekendheid aan te geven.

De burgemeester antwoordde dat het college er ook veel belang aan hecht om iedereen bij de verkiezingen te betrekken en wil daarom graag meewerken aan het verspreiden van de informatie uit beide genoemde kranten. De verkiezingskranten liggen al in de hal van het gemeentehuis, waar ze gratis zijn af te halen. Verder zullen ze ook op de website van de gemeente worden geplaatst en in gedeelten worden gepubliceerd op de gemeentepagina in Nunspeet Huis aan Huis.

Arie: “We zijn blij met deze acties van het college. Zo kunnen we meer kiezers helpen zich voor te bereiden op de verkiezingen van 20 maart.”

Labels: , , , ,