CU fractie Nunspeet op werkbezoek bij Stimenz

FOTOBLOG - Arie Harteveld1
Door Arie Harteveld op 13 maart 2019 om 20:58

CU fractie Nunspeet op werkbezoek bij Stimenz

Op dinsdag 12 maart brachten Ingrid Slaa en Arie Harteveld namens de ChristenUnie fractie een werkbezoek bij Stimenz, waar we gastvrij werden ontvangen. Stimenz is in Nunspeet gehuisvest in het gezondheidsplein ‘de Enk’ aan het Stationsplein.

Inwoners van Nunspeet kunnen bij het algemeen maatschappelijk werk van Stimenz terecht voor hulp en/of ondersteuning bij problemen op het gebied van: huwelijk en relatie, scheiding, opvoeding, spanning/stress, inkomen/schulden, huiselijk geweld, huisvesting, identiteit, assertiviteit, rouw/verliesverwerking en werk/school.

Arie Harteveld: we troffen drie medewerkers van Stimenz die bevlogen vertelden over hun werk. Het was duidelijk te merken: de mens staat centraal bij hun dienstverlening. Ze legden ons uit dat ze het liefst maatwerk willen leveren omdat elk mens uniek is. Door wet- en regelgeving is dat echter helaas niet altijd mogelijk.

Ingrid Slaa: we vroegen hen ook tegen welke problemen ze aanlopen tijdens hun werk.  Ze noemden er met name twee. In de eerste plaats is er een groot tekort aan woningen voor mensen die door problemen als echtscheiding etc.  (snel) een zelfstandige woonruimte nodig hebben, maar de opvang van verwarde personen levert eveneens vaak problemen op.

Ook de bekendheid van het werk van Stimenz kwam ter sprake. Over het algemeen weten inwoners van Nunspeet die hulp nodig hebben Stimenz te vinden. Vaak is dat het gevolg van mond-op-mond reclame. Nog meer bekendheid kan echter geen kwaad.

Arie Harteveld: tijdens het gesprek werd duidelijk dat de medewerkers het als heel positief ervaren dat zij in ‘De Enk’ korte lijnen hebben met andere organisatie als MEE Veluwe en het CJG. En, dat kwam duidelijk naar voren, de samenwerking tussen deze organisaties, het straathoekwerk en de gemeente Nunspeet wordt als heel constructief ervaren.

Ingrid Slaa: tijdens het gesprek kwam ook het begrip preventie aan de orde. Zowel voor de ChristenUnie als voor de medewerkers van Stimenz is preventie van  groot belang om mogelijke problemen te voorkomen.

Inwoners kunnen bij Stimenz ook terecht voor een juridische vraag of hulp bij het invullen van formulieren. Het gaat dan vooral om belastingaanslagen, toeslagen, uitkeringen en wet- en regelgeving. Deze dienstverlening wordt geleverd door de sociale raadslieden die in de ‘even’ weken op dinsdag spreekuur houden in de Enk. Het is wel nodig een afspraak te maken.

Voor meer informatie over Stimenz: https://stimenz.nl/wat-doen-we/nunspeet