Evert van 't Slot: "De ChristenUnie oordeelt niet en slaat bruggen"

EVERT VAN T SLOT - Hoofdkolom.JPG
Blog door Webredactie CU Nunspeet
Door Webredactie Nunspeet op 18 februari 2022 om 17:34

Evert van 't Slot: "De ChristenUnie oordeelt niet en slaat bruggen"

Evert van ’t Slot heeft de handen vol.  Als ik voor de deur sta, zit hij waarschijnlijk ergens boven achter een bureau. Gezina roept hem naar beneden. “Ik ben met pensioen, maar zit niet stil.” Evert is vooral druk met het tellen van z’n zegeningen. “We hebben 4 kinderen en 12 kleinkinderen." Naast z’n taken als pater familias  is hij voorzitter van de PCOB Nunspeet. “Dat is een grote club met bijna 900 leden.”

“We hebben als PCOB best een moeilijke periode achter de rug. Corona beperkte ons in de mogelijkheden. Nu pakken we de draad weer op. Er staat alweer een reisje op de planning.” En hij is ook nog voorzitter van de cliëntenparticipatieraad van de Bunterhoek en lid van de centrale cliëntenraad van de WZU Veluwe.

“Ik ben blij met de manier waarop wij samen oud kunnen worden. Er zijn geen financiële zorgen. Elke dag zeggen we tegen elkaar: Wat hebben we het goed!” Gezina: “We staan positief in het leven.” Evert knikt. “Samen geloven en samen bidden.  Dat stemt ons dankbaar.”  Er zijn ook wel zaken waar de twee zich zorgen over maken. “Echtparen worden vandaag sneller van elkaar gescheiden als het met een van de twee iets minder gaat. Dat is jammer. En: we zouden best iets kleiner kunnen gaan wonen. Nu houden we een huis bezet waar een flink gezin in kan wonen. Maar om kleiner te gaan wonen moet je geld meenemen. Daar moet de plaatselijke politiek maar eens werk van maken.”

Niet in je eentje
Evert volgt de politiek met belangstelling. Hij schrikt van zaken als de toeslagenaffaire. “De overheid moet goed oppassen, anders is er straks helemaal geen vertrouwen meer. Ik kan me wel voorstellen dat mensen afhaken.” Gezina: “Dat is wel de weg van de minste weerstand. Als je niet gaat stemmen, heb je ook geen recht van spreken.” Evert: “Je kan je wel afzetten tegen de politiek, maar je hebt er elke dag mee te maken. Probeer er iets mee te doen. Kies een politieke partij, die niet wegloopt voor het nemen van verantwoordelijkheid. En laat weten wat je wilt. Mirjam Bikker is lid van de Tweede Kamer en heeft Nunspeetse roots. Ze zei laatst: Ik zit ook wel eens met kromme tenen als er iets besloten wordt wat ik niet wil, maar dat is democratie. Er is geen partij die iets in z’n eentje kan bepalen. En dat is maar goed ook. We moeten het samen doen.”

Uitnemender
“Ik stem met overtuiging op de ChristenUnie. Dat is niet altijd zo geweest. Ik kom uit een SGP-nest, maar ik kon me daar niet in vinden. Paulus zegt ergens dat hij zijn geloofsgenoten respecteert omdat ze de ander uitnemender achten dan zichzelf. Zo wil ik ook christen zijn. Dat behoed je voor harde kritiek en voor stevige oordelen. Ik zie die houding terug bij de mensen van de ChristenUnie.  In de Tweede Kamer en ook in de gemeenteraad. Dat is een manier van doen die ons past. Daarom kom ik uit bij de ChristenUnie. Samenwerken en bruggen slaan. Dat spreekt mij aan.”

Labels: