Gemeente, steun ondernemers met lokale tegoedbon!

Lokaal te besteden tegoed dorp1.jpg
FOTOBLOG - Jennifer Elskamp1
Door Jennifer Elskamp op 24 februari 2022 om 18:48

Gemeente, steun ondernemers met lokale tegoedbon!

De ChristenUnie Nunspeet wil dat het college haast maakt met gesprekken met de ondernemersvereniging over een lokaal te besteden tegoedbon. Raadslid Jennifer Elskamp: “We weten allemaal hoe zwaar veel van onze ondernemers het de laatste jaren hebben gehad. Verschillende onderzoeken wijzen uit dat de online verkoop veel terrein gewonnen heeft de laatste jaren en dat de fysieke verkoop nog niet terug is op het niveau van voor de coronamaatregelen. Lokale ondernemers zijn onmisbaar voor onze samenleving. Denk alleen maar aan de aantrekkelijkheid van het centrum en de sponsoring van onder andere lokale sportclubs, verenigingen, kerken en goede doelen.”

Al in de gemeenteraadsvergadering van april 2021 heeft de ChristenUnie vragen gesteld over de mogelijkheid van een lokaal te besteden tegoedbon. Destijds heeft de wethouder toegezegd dat de verantwoordelijke afdeling naar die mogelijkheid zou gaan kijken. Daarna werd het stil.

Jennifer Elskamp: “Wij proberen onze kinderen op te voeden met het principe dat ze lokaal kopen wat lokaal kan en pas uitwijken naar online aankopen als een product lokaal niet verkrijgbaar is. Wij verwachten dat de gemeente zelf hierin een voorbeeldfunctie inneemt en prioriteit geeft aan het steunen van lokale ondernemers. In Elspeet is al een lokaal te besteden bon van de ondernemersvereniging te koop bij de drogist. Een mooi voorbeeld van hoe het dus kan.”

Vandaag heeft de ChristenUnie vragen gesteld over de voortgang. Graag ziet de ChristenUnie dat er voor de kerst een mogelijkheid is om lokaal te besteden tegoedbonnen aan te schaffen. Dat geeft de gemeente, bedrijven en instellingen de mogelijkheid die bonnen uit te delen als kerstpakket.