Bezoek uit Den Haag bij Straathoekwerk

FOTOBLOG - Jennifer Elskamp1
Door Jennifer Elskamp op 28 februari 2022 om 15:38

Bezoek uit Den Haag bij Straathoekwerk

Mirjam Bikker, tweede kamerlid voor de ChristenUnie, was afgelopen vrijdag op bezoek bij Straathoekwerk Nunspeet. Daar ging ze samen met lijsttrekker Jennifer Elskamp, wethouderskandidaat Paulien van Triest en kandidaat Paul Heikoop in gesprek met Fernand Dijkgraaf, Elianne Blok, Peter en Reinier. Mirjam: “Het was bijzonder om te horen hoeveel het sporten bij Straathoekwerk betekent voor Peter en Reinier. Ik heb veel gehoord waar Nunspeet trots op kan zijn, maar ook een aantal dingen die nog verbeterd kunnen worden. Wat in Den Haag moet gebeuren neem ik mee en ik heb er alle vertrouwen in dat het lokale team van de ChristenUnie de lokale punten op gaat pakken.”

In het gesprek met Peter en Reinier werd al snel duidelijk hoe belangrijk het samen sporten is voor deze jongens. Vanwege hun financiële situatie kunnen ze zich geen abonnement bij een sportschool veroorloven. Het sporten maakt dat ze meer zelfvertrouwen krijgen, beter in conditie zijn en meer in verbinding zijn met leeftijdsgenoten en dat heeft een positieve invloed op hun leven.

Straathoekwerker Fernand Dijkgraaf: “We vinden het belangrijk om sporten te bevorderen onder kwetsbare jongeren. Te vaak worden er gesprekken gevoerd over het tegengaan van overlast en middelengebruik zonder een goed alternatief te bieden voor de vrijgekomen tijd. Wij willen als straathoekwerk dat alternatief bieden in allerlei vormen. Sporten is daar een mooi voorbeeld van.”

In het gesprek werden ook knelpunten besproken zoals het vinden van betaalbare en passende woonruimte in Nunspeet. Een belangrijk punt voor de ChristenUnie. Jennifer Elskamp: “Als de basis niet stabiel is, in de vorm van passende woonruimte, hoe kunnen we dan verwachten dat iemand zijn leven goed op de rit krijgt? Ik ben onder de indruk van de veerkracht die ik gezien heb bij Reinier en Peter, maar vooral ook weer extra gemotiveerd om ervoor te zorgen dat deze jongeren binnen onze gemeente de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.”
Paulien van Triest: “Het is erg belangrijk dat er perspectief is voor jongeren en dat wonen en ondersteuning goed op elkaar afgestemd zijn.”

Voor zowel de jongeren, straathoekwerkers als de bezoekers van de ChristenUnie bevestigt dit weer een belangrijke pijler waar de ChristenUnie voor staat: niet in gesprek gaan over jongeren en inwoners, maar vooral steeds het gesprek zoeken met de inwoners. In die gesprekken ontstaan verbinding, wederzijds begrip en de mooiste ideeën.