ChristenUnie wil buslijnen houden

FOTOBLOG - Ingrid Slaa
Door Ingrid Slaa op 15 april 2019 om 15:55

ChristenUnie wil buslijnen houden

De ChristenUnie wil dat de gemeente Nunspeet zich sterk maakt voor het behoud van de buslijnen 104 en 112 naar Elspeet en Vierhouten. Daarom heb ik vandaag schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld. Als er ’s avonds en in het weekend geen bussen meer rijden, zijn de dorpen met het openbaar vervoer onbereikbaar. Dat is slecht nieuws voor mensen die daar afhankelijk van zijn en niet goed voor de leefbaarheid.

De provincie Gelderland is bezig met een nieuwe aanbesteding van het OV voor de komende 10 jaar op. Het eisenpakket geeft aan dat er in de avonden en in de weekenden bijna geen bussen meer hoeven te rijden naar Elspeet en Vierhouten. Mogelijk worden de verbindingen naar de kleinere kernen op zaterdag en zondag zelfs helemaal geschrapt. Dat vindt de ChristenUnie een slechte zaak. Er is nog niets besloten, dus de gemeente kan er nu nog iets aan doen.

Ik wil dat de gemeente Nunspeet alles in het werk stelt om de verbindingen met de dorpen niet uit te laten kleden. Reizigersorganisatie Rover heeft Gedeputeerde Staten van Gelderland ook al opgeroepen om de busverbindingen niet te schrappen. Goede verbindingen zijn ook voor het toerisme van belang. Elspeet en Vierhouten moeten bereikbaar zijn. Toerisme is belangrijk voor onze lokale economie. Bij een sterke toeristische infrastructuur horen goede verbindingen. De provincie moet oog hebben voor de positie van de Veluwe als toeristische bestemming.

Een bericht in De Stentor was voor ons aanleiding om deze vragen te stellen. Daarin wordt gezegd dat ook de busverbinding in Hulshorst gevaar loopt. Het lijkt er op dat daar geen sprake van is.

Labels: , , ,