Duurzame kledingruil in WOC

FOTOBLOG - Jennifer Elskamp1
Door Jennifer Elskamp op 5 maart 2020 om 16:38

Duurzame kledingruil in WOC

Op vrijdag 20 maart organiseren wij voor de tweede keer een kledingruil in WOC  Binnenhof. Na de geslaagde editie in oktober 2019 kunnen jullie deze keer voorjaars- en zomerkleding ruilen. De beurs begint om 19:00 uur en duurt tot 21:15 uur.

Van 18.30 tot 19.00  uur kunnen drie tot zeven kledingstukken per deelnemer ingebracht worden.Tijdens het sorteren en ophangen kun je een kop koffie kopen bij het WOC. Wij zorgen voor een gratis lekkernij.

Elena van Marrum, één van de organisatoren: 'Het was in oktober mooi om te zien dat mensen zich bewust worden van wat we aan het doen zijn met onze kledingproductie. Kleding is een wegwerpartikel geworden. Er zijn enorm veel grondstoffen voor nodig en mensen werken in mensonterende omstandigheden. Vaak is het lastig om precies uit te zoeken welke kleding duurzaam en eerlijk is. Dan is een kledingruil een heel goede optie. We hebben de afgelopen keer gezien hoeveel plezier mensen beleven aan het ruilen. Het is mooi als anderen blij zijn met wat jij hebt ingebracht en het is ook heel leuk om zelf mooie kledingstukken te vinden. En dat zonder te betalen.'

In de eerste ruilronde mogen er stickers met de eigen naam geplakt worden op vijf kledingstukken. Na die ronde worden de kledingstukken verdeeld. Voor kledingstukken waar meerdere mensen interesse in hebben, wordt de nieuwe eigenaar door loting bepaald. In de tweede ronde worden de overige kledingstukken verdeeld. En de kleding die overblijft, schenken we aan GAiN. Zij zorgen ervoor dat de kleding in Oost-Europa of in rampgebieden terecht komt.
De duurzame ruilbeurs is een mooie samenwerking met verschillende partijen. Jenet Brons, coördinator van de WOC’s: 'Wij zijn heel blij met dit soort initiatieven in het WOC. We nodigen inwoners van Nunspeet, die iets willen organiseren voor de samenleving, van harte uit om met ons in gesprek te gaan en samen te kijken naar wat de mogelijkheden zijn voor een activiteit.'

Labels: , ,