Nunspeet kleurt donkerrood

30 GERT VAN DEN BERG 2b.jpg
Door Gert van den Berg op 30 maart 2020 om 19:38

Nunspeet kleurt donkerrood

Het RIVM houdt een kaartje bij waarop je in kleur kunt zien in welke mate gemeenten getroffen zijn door het coronavirus. Sinds eind vorige week heeft onze gemeente de donkerste kleur die er is: donkerrood. Dat betekent dat de gemeente Nunspeet tot ongeveer de 30 zwaarst getroffen gemeenten van Nederland hoort.

Waar dit aan ligt is voor ons niet helemaal helder. In onze gemeente is veel sprake van sociale en maatschappelijke contacten en van een rijk verenigingsleven. De vele contacten gingen in de beginfase van de besmetting gewoon door.

Op dit moment hebben we ca. 50 positief geteste inwoners. Daar komen dan nog de mensen bij die niet getest zijn, maar waarvan we wel weten dat ze besmet zijn. Daarbovenuit stijgt echter het verdriet dat we hebben, vanwege een vijftal inwoners uit onze gemeente die overleden zijn door het coronavirus. Achter deze cijfers zit pijn, verdriet, angst. Ik hoor en zie dat veel – met name oudere – mensen echt bang zijn. Die angst wordt ook veroorzaakt, omdat jíj wel je best doet om richtlijnen in acht te nemen, maar ánderen niet. Bij de vele oproepen, voeg ik die van mij toe: neem de richtlijnen alsjeblieft goed in acht… en als je dat voor jezelf niet nodig vindt, doe het dan voor een ander.

Dagelijks word ik nu geconfronteerd met de omvang en de gevolgen van het coronavirus. Het raakt me. Ik hoor de verhalen van de zorgorganisaties en vanuit het welzijnswerk. We hebben veel contact met ze. Door deze organisaties wordt van directie- tot op vrijwilligersniveau enorm hard gewerkt. Vaak met de angst dat ze het niet meer in de hand kunnen houden, dat het vechten tegen de bierkaai is. Toch gaan ze door. Soms met gevaar voor de eigen gezondheid. Waarom? Omdat ze met en voor mensen werken…! In alle eenvoud zeg ik daarom: dank je wel!