Onbetaalbare jeugdhulp?

JWD 2016 (2) b.jpg
Door Jan-Willem Dollekamp op 23 september 2020 om 11:16

Onbetaalbare jeugdhulp?

Gemeenten krijgen te weinig geld voor jeugdhulp. De media staan er vol van. Het geld dat gemeenten vanaf 2015 voor jeugdhulp erbij hebben gekregen is ook in Nunspeet niet voldoende. Maar geld alleen gaat de problemen niet oplossen. We moeten ons ook afvragen of we het geld wel besteden aan de goede dingen: doen we wat kinderen, jongeren en ouders echt helpt?

Die vraag stelde de gemeenteraad van Arnhem onlangs. De raad ging daarover in gesprek met ouders en jeugdigen die jeugdhulp hebben gekregen. Wat zouden zij anderen in een vergelijkbare situatie toewensen? Wat werkte goed voor hen, wat niet?

Eén belangrijke les was het belang van netwerken rondom kinderen, jongeren en ouders. Help hen waar hun dagelijks leven zich afspeelt. En doe dat samen met mensen in hun omgeving, zoals een juf, buurman, trainer van de sportvereniging, vrienden of familie.

Wie moet er eigenlijk geholpen worden?
Problemen blijken lang niet altijd alleen over een kind of jongere zelf te gaan. Zo kan de vraag naar jeugdhulp ook stijgen door werkloosheid, schulden in een gezin of een problematische echtscheiding. “Jeugdhulp heeft soms meer te maken met de problemen van volwassenen dan die van kinderen”, stelde een jeugdhulpverlener. Maar ook prestatiedruk en druk van sociale media kunnen de aanleiding zijn.

Goed samenwerken met iedereen die met een jeugdige met een hulpvraag en ouders te maken heeft is belangrijk. Dat begint met goed luisteren. Laten we lessen trekken uit de verhalen die jeugdigen, ouders en andere mensen met ervaring met jeugdhulp ons vertellen. Niet voor niks zegt een oud Afrikaans gezegde: ‘Er is een heel dorp voor nodig om een ​​kind groot te brengen’.

Heb je ervaring met jeugdhulp in de gemeente Nunspeet? Wil je die met ons delen? Laat het ons weten: fractie@nunspeet.christenunie.nl

Labels: