Ladende lantaarnpalen

FOTOBLOG - Kees Smit
Door Kees Smit op 13 oktober 2021 om 13:17

Ladende lantaarnpalen

De ChristenUnie Nunspeet wil dat in nieuwbouwwijken innovatieve lantaarnpalen komen die tevens gebruikt kunnen worden als laadpalen. Raadslid Kees Smit heeft hierover vragen gesteld aan het college.

Nunspeet gaat fors inzetten als het gaat over de toekomstbestendigheid van onze gemeente. Klimaatadaptatie als het verminderen van de CO-2 uitstoot zal hier een belangrijk onderdeel van zijn. In onze gemeente neemt het aantal elektrische auto’s al jaren toe. Met elektrisch rijden in opkomst, wordt ook de vraag naar laadpalen of andere laadoplossingen vanzelfsprekend groter. Het CDA lokaal heeft eerder al vragen gesteld over laadpalen in nieuwbouwwijken.

De technologie staat niet stil. Er zijn mooie voorbeelden om de bestaande infrastructuur in te zetten om de “groene” doelen toch te behalen. Met een vrij eenvoudige ingreep kunnen lantaarnpalen worden gebruikt als laadpalen. Arnhem heeft inmiddels een succesvolle pilot achter de rug en heeft besloten om vanaf nu nieuwbouwwijken standaard te voorzien van ladende lantaarnpalen.

Kees Smit: “We hopen dat het college deze ladende lantaarnpalen standaard op gaat nemen bij de ontwikkeling van nieuwbouwplannen. Wij vinden het een slimme oplossing en een aanwinst voor het straatbeeld.”