Samen leven met de natuur

Blog door Webredactie CU Nunspeet
Door Webredactie Nunspeet op 7 maart 2022 om 19:52

Samen leven met de natuur

Betrek de inwoners van de gemeente Nunspeet bij het natuurbeheer. En zorg dat de natuur zoveel als mogelijk toegankelijk blijft voor onze inwoners. Dat willen de Gelderse Statenfractie en de Nunspeetse fractie van de ChristenUnie. De twee fracties organiseerden vorige week een thema-avond in het Bezoekerscentrum Nunspeet. Centraal stonden het natuurbeleid, de toekomst van de landbouw en de discussie over de wolf.

De afgelopen tijd is er tussen de gemeente en de provincie veel gesproken over natuurbeheer. De natuur staat onder druk. Dat wordt zichtbaar in verschillende aantallen vogelsoorten die verdwijnen. Daarom hebben de grondeigenaren in overleg met de provincie gezocht naar rustgebieden. De fracties spraken over de zorg voor de schepping en de impact voor bewoners van de dorpen.

Betrek inwoners bij natuurbeheer
De lokale en provinciale fractie zet zich in voor lokale verantwoordelijkheid en lokaal beheer. Betrek bewoners bij goed natuurbeheer. Kees Smit: “We willen dat de natuur zoveel mogelijk toegankelijk blijft voor onze inwoners en voelen tegelijkertijd de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onze natuur op langere termijn. Bij de plannen voor recreatiezonering hebben we gezien dat het cruciaal is om onze inwoners in een vroeg stadium te betrekken”. Zorg dat bezoekers van buiten de gemeente via het OV middels goede voorzieningen door de natuur worden geleid. Een veilige trein/bus verbinding en verkeersomgeving is daarvoor noodzakelijk.

Compensatie van schade
Ook spraken de fracties over de impact van de wolf. Ongelimiteerde uitbreiding van de wolvenpopulatie is geen optie. Ook bij andere soorten, zoals de bever en de wasbeer, hebben we gezien dat er zonder beheerplan problemen ontstaan. De ChristenUnie pleit daarnaast voor beschermingsmaatregelen om aanvallen door de wolf te voorkomen en een eerlijke compensatie bij eventuele schade. Wouter Kamp (Statenlid ChristenUnie Gelderland): “Het is vooral van belang dat we lokaal de inwoners, en vooral ook de boeren, betrekken bij natuurbeheer en plannen voor een toekomstbestendige agrarische sector”. De provinciale en lokale fractie spraken aan het eind van de bijeenkomst uit elkaar nodig te hebben om te zorgen voor goed natuurbeheer en de toekomst van de landbouw. Juist door korte lijnen tussen landelijke, provinciale en plaatselijke politiek kunnen we een verschil maken.

Labels: