Aantal keer gelezen

ChristenUnie kritisch over samenwerking gemeentes

donderdag 14 februari 2013 22:12

De fractie van de ChristenUnie heeft het college een aantal kritische vragen gesteld over de gemeentelijke samenwerking 'Meerinzicht'.

Door Website ChristenUnie Nunspeet [25291]

A. Nieuwe WGR naast RNV.

Commissie AB 8 december 2011

Citaat antwoord burgemeester op vraag over positie RNV:

“Het zou een gemiste kans zijn als de kwaliteit van RNV niet wordt benut en daarnaast een afzonderlijke gemeenschappelijke regeling wordt getroffen. Hij is het ermee eens dat wanneer er meerdere regelingen zijn dit niet goed is voor de 3 k’s: kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid.”

Vragen:

Waarom is in het Bedrijfsplan Meerinzicht deze visie los gelaten?In welke mate worden de 3 k’s minder goed gerealiseerd nu er toch een afzonderlijke gemeenschappelijke regeling wordt getroffen?Hoe ziet de “Stip op de horizon in relatie tot RNV” er uit zoals die door de burgemeester in commissie AB van 17 januari 2013 is genoemd?Hoe kan deze stip worden bereikt?

B. Wat feitelijk qua taken en meerwaarde

Standpunt B&W over Visiedocument

Citaat uit commissievoorstel:

“Wij kunnen ons vinden in het visiedocument ‘Naar een inspirerende samenwerking op bedrijfsvoeringtaken’ met de volgende kanttekening. Uitgaande van een autonome gemeente Nunspeet is onze visie dat de toekomstige bronorganisatie Nunspeet ‘er toe doet’. Kort gezegd houdt dit in dat onze organisatie op adequate wijze de taken moeten kunnen verrichten dan wel dat onze organisatie op adequate wijze de opdrachtverlenende rol moeten kunnen vervullen. Ontwikkeling van beleid ‘hoort’ in dat kader bij de autonome gemeente Nunspeet en wordt dus in beginsel niet elders ondergebracht (nee, tenzij). Concreet in relatie tot Meerinzicht/bedrijfsvoering betekent dit dat met name de beleidsmatige component van de in het visiedocument benoemde bedrijfsvoeringstaken ICT (met name de I-kant; vooralsnog valt Gegevensmanagement niet onder Meerinzicht), P&O, Juridische Zaken, Financiën, Inkoop, Communicatie, Facilitair en Belastingen in ieder geval deels ‘in huis moet blijven’. Hetzelfde geldt wat ons betreft voor functies dichtbij het bestuur, te denken valt bijvoorbeeld aan de communicatieadviseur(s), de bodes en het bestuurssecretariaat. Het is de bedoeling dergelijke afwegingen na vaststelling van het bedrijfsplan te maken bij onder meer het inrichtingsplan.”

Vragen:

Hoe kan op basis van Bedrijfsplan voldoende worden gegarandeerd dat de bronorganisatie Nunspeet ‘er toe doet’ terwijl de kanttekening van het college op het Visiedocument (o.a. m.b.t. toedeling taken) nog niet ingevuld is?Wat was de reden van B&W om in haar reactie op visiedocument “Gegevensmanagement“ uit te sluiten en in het Bedrijfsplan deze taak wél op te nemen?Waarom zijn in het Bedrijfsplan ondanks kanttekening B&W toch taken dichtbij het bestuur zoals bodes in bedrijfsplan Meerinzicht opgenomen?

C. Feiten of aannames?

Commissie AB 17 april 2012

Citaat uit beantwoording Burgemeester n.a.v. vragen over Visiedocument:

“De uiteindelijke toetsing zal plaatsvinden op basis van het bedrijfsplan, wat de komende maanden zal worden voorgelegd. Hierin moet duidelijk zijn hoe invulling wordt gegeven aan de vier K’s. Daar moet in beeld worden gebracht hoe het zit met kosteneffectiviteit, wat we kunnen bereiken aan kwaliteitsverbetering enzovoorts. Dit moet voor alle vier de K’s duidelijk worden gemaakt.”

Vragen:

In welke mate is voldaan aan het in beeld brengen van de feiten zoals in de hiervoor geciteerde beantwoording toegezegd of is er nog steeds sprake van aannames?Op welke feiten is dan de conclusie gebaseerd dat de beoogde positieve resultaten daadwerkelijk worden gerealiseerd?Kan het college deze feiten SMART in beeld brengen inclusief de noodzakelijke 0 meting?Op basis van welke feiten kan de raad nu een weloverwogen “go” geven voor het bij Meerinzicht onderbrengen van de taakvelden Financiën&Administratie, Juridische Zaken, Communicatie en Gegevensmanagement?Zijn bij de financiële onderbouwing ook de kosten van “Regie” en te verwachten salarisstijgingen (o.a. vanwege verdere specialisatie) meegenomen?

D. Aansturing.

Citaat visiedocument:

b. Opdrachtgever: de gemeentesecretarissen zijn (eventueel ondersteund door een of enkele regisseurs in de eigen gemeente) ambtelijke opdrachtgever voor de levering van diensten door Meerinzicht. Deze opdrachtgeverrol is gericht op de inhoud, kwaliteit en kosten van de bedrijfsvoeringstaken; afsluiten en bewaken van de dienstverleningsovereenkomst.

c. Opdrachtnemer: de directeur van Meerinzicht fungeert als opdrachtnemer van de zes gemeenten. Hij is eindverantwoordelijk voor de bedrijfsvoeringstaken die in zijn organisatie zijn ondergebracht en voor het leveren van een kwalitatief hoogwaardige en efficiënte dienstverlening. De directeur vormt samen met de hoofden van de diverse bedrijfsvoeringstaken het managementteam van Meerinzicht.

Vragen:

Is de constatering juist dat in het Bedrijfsplan fundamenteel is afgeweken van de gescheiden rolverdeling opdrachtgever – opdrachtnemer zoals in Visiedocument beschreven?Hoe functioneert het verenigen van opdracht- en opdrachtnemerschap in dezelfde personen (zijnde de gemeentesecretarissen) bij verschil van inzicht/belangen?Hoe is het “kritisch” vermogen georganiseerd binnen Meerinzicht gelet op het hiervoor onder 2 gestelde maar ook gelet op de personele unie tussen AB en DB?

E. Rol gemeenteraad.

Vragen:

De door Nunspeet beoogde taakstellende bezuiniging op GGD bleek niet haalbaar omdat een dergelijk besluit alleen bij meerderheid kon worden genomen. In welke mate heeft de gemeenteraad de mogelijkheid om bij Meerinzicht wél te sturen op prijs?Is het daardoor mogelijk dat elke deelnemende gemeente autonoom de prijs – kwaliteit kan bepalen van de af te nemen producten/diensten of is het één af te nemen standaard die niet vanuit één gemeente te beïnvloeden is?

F. Een doorkijk.

Vragen:

Welke denklijnen zijn inmiddels bekend m.b.t. samenwerking met andere gemeenten v.w.b. de 3 Decentralisaties?Wat is de status en betekenis van het Addendum hierin?Wat is de uiteindelijke formatieve omvang en takenpakket van de bronorganisatie Nunspeet zodra alle voorgenomen samenwerkingsoperaties zijn afgerond. Concreet gaat het daarbij om de 9 taakvelden bij Meerinzicht, de 3 Decentralisaties en de regionale samenwerking RNV.Welke taakvelden en formatie is na het afronden van onder 3 bedoelde processen onder gebracht buiten de bronorganisatie?

« Terug