Aantal keer gelezen

Discussie panelavond: 30 of 50 km/uur?

snelheid_30maandag 26 augustus 2013 22:57

In mei 2013 heef ChristenUnie Nunspeet een panelavond georganiseerd. Tijdens de panelavond is gesproken met leden en niet-leden van de ChristenUnie aan de hand van een aantal vaste onderwerpen. Daarnaast was er ruimte voor een aantal vrije onderwerpen. Eén van deze onderwerpen was het 30 kilometerregime op veel doorgaande wegen. Door aanwezigen werd aangegeven dat 50 kilometer per uur gewenst is waar 50 veilig mogelijk is.

Door Website ChristenUnie Nunspeet [25291]

Wat is er aan de hand?

Wegen worden veelal onderscheiden aan de hand van hun functie. Als we ons beperken tot de 30 en 50 (kilometer per uur –vanaf nu kortweg 30 of 50-) wegen dan zien we grofweg het volgende onderscheid:

30

50

Verblijfsgebied (bestemmingsverkeer)

Gebied ontsluitend (ook doorgaand verkeer)

Prioriteit bij zwakke weggebruiker (voetganger)

Ook nadruk op doorgaande functie

Meer voetgangers en fietsers (winkels etc.)

Minder voetgangers en fietsers

Minder vrachtverkeer

Meer (ook doorgaand) vrachtverkeer

Verkeer belemmerend

Verkeer belemmerend strijdig met ontsluiting

Verkeer dicht bij elkaar (vaak geen fietsstroken)

Verkeer verder van elkaar (fiets-/voetpaden)

Veiligheid door gering snelheidsverschil (30)

Veiligheid door afstand (snelheidsverschil 50)

Voorrang niet geregeld (doel snelheid omlaag)

Voorrang geregeld (bevorderen ontsluiting)

Snelheid zelf handhavend door weginrichting (vaak zeer sober uitgevoerd)

Weg beeld maximumsnelheid 50

Laden/lossen op rijbaan toegestaan

Laden/lossen niet toegestaan (i.v.m. ontsluiting)

 

In de praktijk is de scheiding van wegen op basis van hun functie niet sluitend en valt de verblijfsfunctie voor een deel samen met de ontsluitende functie. Sommige gemeenten (waaronder Nunspeet) kiezen er daarom voor om voor grote delen van hun (doorgaand)wegennet een maximum snelheid van 30 in te stellen.

Gevolgen:

Voor automobilisten (en vrachtverkeer) levert het instellen lange linten 30 kilometerwegen op, die dagelijks gebruikt worden vanwege de doorgaande functie. Gezien de problemen van dit intensieve gebruik is het regelen van de voorrang gewenst en blijven de gescheiden fietsstroken noodzakelijk.

Door de noodzakelijke maatregelen vanwege het intensieve verkeer hebben 30 wegen een andere uitstraling en neemt de attentiewaarde af. Hierdoor wordt het weer noodzakelijk belangrijke oversteekplaatsen in dorpskernen te voorzien van zebrapaden (ook een voorrangsmaatregel). Dit terwijl de zwakke weggebruiker in het gehele gebied dezelfde bescherming zou moeten hebben.

Tenslotte willen we ook de soms forse overschrijding van de maximumsnelheid benoemen. Ondanks de maatregelen komt dit voor, terwijl de handhaving niet altijd de prioriteit heeft dit het verdiend.

Conclusie:

Tijdens de panelavond van ChristenUnie Nunspeet werd door aanwezigen aangegeven dat het veelvuldig inzetten van 30 kilometer wegen niet effectief is. Om schijnveiligheid te voorkomen is het noodzakelijk wegen meer te beoordelen op hun functie en de maximumsnelheid hierop aan te passen. Dit moet leiden tot meer consistente wegbeelden met vergrote attentiewaarde bij 30. Deze verkeersbeleving sluit goed aan op het standpunt van de fractie van ChristenUnie Nunspeet. De fractie zal deze benadering de komende periode nog meer voor het voetlicht brengen.

50 waar het kan, 30 als het moet

« Terug