Alle huurwoningen energieneutraal

2018 02 - EVERT 10a
Door Evert Leusink op 14 november 2017 om 20:05

Alle huurwoningen energieneutraal

Wat gaat de ChristenUnie er aan doen om bestaande huurwoningen in de gemeente Nunspeet te voorzien van zonnepanelen? Dat is de vraag die Arnold Copier instuurde. Arnold is ambassadeur bij de ANBO, belangenorganisatie voor senioren.

De gemeente maakt prestatieafspraken met woningcorporatie Omnia. Die gaan ook over duurzaamheid. Nederland heeft de ambitie om in 2050 energieneutraal te zijn. Dat gaat natuurlijk niet alleen maar over zonnepanelen. Er is meer nodig.

De ambitie van de ChristenUnie is dat Omnia alle nieuwe huurwoningen energieneutraal bouwt. Bestaande huurwoningen moeten in 2020 tenminste energielabel B hebben en in 2030 energieneutraal zijn. Als het aan de ChristenUnie ligt zijn de huurwoningen in de gemeente Nunspeet dus ruimschoots voor 2050 energieneutraal.

Waarom is dat een verstandig plan? Het is niet alleen goed voor het milieu. Het is ook goed voor de portemonnee van de huurders. De prestatieafspraken met Omnia over energieneutraal bouwen gaan dus niet alleen over duurzaamheid. Ze gaan ook over betaalbaar wonen. Het heeft alles te maken met sociaal beleid.

Het plan om deze ambitie waar te maken moet onderdeel zijn van de prestatieafspraken die de gemeente Nunspeet met woningcorporatie Omnia maakt voor 2018. Daar zet de ChristenUnie op in. Hoe? Wij stellen voor om € 10 miljoen te storten in een klimaatfonds. Waar komt dat geld vandaan? De gemeente mag tot 2022 een precariobelasting heffen op kabels en leidingen van nuts- en telecombedrijven. Als het nodig is moet woningcorporatie Omnia geld kunnen lenen uit dit klimaatfonds om de woningen versneld energieneutraal te maken.

Wij zijn benieuwd wat u bezighoudt. Daarom willen we in deze column elke keer een vraag van een inwoner beantwoorden. Hebt u net als Arnold Copier een vraag?  Stuur die dan naar fractie@nunspeet.christenunie.nl. Wij doen ons best om er antwoord op te geven

.(Als column verschenen in Nunspeet Huis aan Huis, dinsdag 31 oktober 2017)