10 miljoen voor verbeteren klimaat

2018 02 - EVERT 10a
Door Evert Leusink op 6 januari 2018 om 17:23

10 miljoen voor verbeteren klimaat

De ChristenUnie wil een klimaatfonds van € 10 miljoen om werk te maken van duurzaamheid. Het gaat om de toekomst van onze kinderen. De aarde moet leefbaar blijven. Dan moeten we eerlijk tegen elkaar zijn. Mooie woorden zijn niet genoeg. Ik vind dat er nu boter bij de vis moet. Dit klimaatfonds willen we vullen met de opbrengst van de precarioheffing op kabels en leidingen van nuts- en telecombedrijven.

Schone energie is belangrijk. Het gaat om de wereld die we doorgeven aan onze kinderen. Daaraan  kan iedereen een bijdrage leveren door minder energie te verbruiken, bijvoorbeeld door het plaatsen van zonnepanelen en het verbeteren van isolatie. De gemeente Nunspeet moet in 2050 voor 100% energieneutraal zijn. In 2025 moet dat al voor 50% gerealiseerd zijn.

De ChristenUnie pleit voor een lokaal energieakkoord, waarin de gemeente samen met inwoners en bedrijven werk maakt van duurzaamheid. Daar is veel geld mee gemoeid. Een klimaatfonds kan inwoners, bedrijven en instellingen helpen om door te pakken. Denk bijvoorbeeld aan woningcorporatie Omnia. Wij willen dat alle huurwoningen in 2030 energieneutraal zijn. Dat is een forse opgave, maar met een klimaatfonds van € 10 miljoen kunnen we ook een heleboel doen! Omnia kan geld lenen uit het klimaatfonds om woningen versneld energieneutraal te maken. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de huurders. Omdat de energiebelasting omhoog gaat, is het juist nu belangrijk voor onze inwoners dat de energiekosten omlaag gaan. Nee, die € 10 miljoen voor het klimaat is geen luxe. Het is hard nodig.

In buurgemeenten is veel te doen over een doorberekening van de precarioheffing aan inwoners door Vitens. Dat is in Nunspeet niet aan de orde, omdat de gemeente dat heeft voorzien en Vitens niet belast.