Betere service bij afvalverwerking

2018 02 - EVERT 10a
Door Evert Leusink op 7 maart 2018 om 18:55

Betere service bij afvalverwerking

De ChristenUnie wil een volwaardige milieustraat voor de afvalwerking van alle inwoners van de gemeente Nunspeet. De service moet beter worden, zodat burgers op een goedkope en makkelijke manier hun afval kunnen scheiden en inleveren. Onderdeel van de betere service is dat alle huishoudens elk jaar gratis 300 kg grof vuil kunnen storten. Met een positieve prikkel bereik je meer dan met prijsverhogingen.

Inwoners van de gemeente Nunspeet weten soms geen raad met hun afval. Grof vuil kan alleen tegen betaling aangeboden worden. Daarom zoeken inwoners naar andere manieren om hun afval kwijt te raken. Het verdwijnt nogal eens in de grijze container voor het restafval. Er zijn zelfs inwoners die hun afval ergens in de berm of in het bos dumpen.

De totale hoeveelheid afval in de grijze containers in Nunspeet is nu 190 kg per huishouden per jaar. Dat moet naar 100 kg in 2020 en maximaal 30 kg in 2025. Er zit veel afval dat niet in de grijze container thuishoort in de kliko. Dat komt omdat er nu nog betaald moet worden voor het storten van grof vuil. Het tarief is minimaal € 10. Dat stimuleert onze inwoners niet om het afval goed te scheiden. De service moet verbeterd worden. Daarom willen wij dat iedereen elk jaar gratis tot 300 kg grof vuil kan storten in de milieustraat. Let op: als de gemeente er niet in slaagt het aantal kilo’s restafval te verminderen dan moet de afvalheffing waarschijnlijk omhoog. De verwerking van grijs afval is erg duur. Door het afval beter te scheiden kunnen de kosten zelfs omlaag. Dat is het effect van gratis grof vuil storten. Het is ook de manier om ons voorstel te financieren. Het is niet alleen goed voor het milieu en opgeruimde leefomgeving, maar ook voor onze portemonnee.