Programma voor als je moeite hebt met lezen

Blog door Webredactie CU Nunspeet
Door Webredactie Nunspeet op 5 februari 2022 om 18:37

Programma voor als je moeite hebt met lezen

De ChristenUnie schreef voor de gemeenteraadsverkiezingen een programma in eenvoudige taal, speciaal voor laaggeletterden en mensen met een verstandelijke beperking. Tijdens een bijeenkomst in Lunchroom Uniek werden vanmiddag de eerste exemplaren van het verkiezingsprogramma in eenvoudige taal overhandigd aan Emiel Verboom, Janine Brand en Elly Bredeweg.

Ook in Nunspeet wonen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij vinden het bijvoorbeeld moeilijk om  zelf een treinkaartje te kopen, bijsluiters van medicijnen te lezen of formulieren in te vullen. De stichting Lezen & Schrijven schat dat 11% van de inwoners van de Noordwest Veluwe behoort tot de groep laaggeletterden. Zij vinden ook dat politieke partijen moeilijke verkiezingsprogramma’s schrijven. “De zinnen zijn vaak erg lang en er worden veel moeilijke woorden gebruikt.”

Iedereen dezelfde kansen
Raadslid Arie Harteveld is de opsteller van het verkiezingsprogramma in eenvoudige taal: “Iedereen moet dezelfde kansen krijgen om mee te doen in de samenleving. Dat geldt ook voor het democratisch recht om te stemmen. Daarom is het niet meer dan normaal om een verkiezingsprogramma op te stellen dat voor iedereen leesbaar is.”

Kinderburgemeester
In het programma wordt op een eenvoudige manier beschreven wat ‘kiezen’ is en hoe ‘stemmen’ gaat. En waar je op moet letten als je naar het stemlokaal gaat.  “Maar we leggen natuurlijk ook uit waar de ChristenUnie Nunspeet voor staat en welke mooie ideeën wij hebben voor Nunspeet. Zo vinden we bijvoorbeeld een kinderburgemeester en kinderwethouder een mooi idee.” Het speciale verkiezingsprogramma is te vinden op de website van de ChristenUnie Nunspeet.