ChristenUnie wil dat gemeente beter communiceert
De inwoners van de gemeente Nunspeet klagen over de communicatie vanuit het gemeentehuis. De ChristenUnie wil daarom dat de gemeente mensen actiever informeert en betrekt bij besluitvorming.
Gert van den Berg: “Het is cruciaal dat inwoners ervaren dat de gemeente naar hen luistert en hen serieus neemt”. De ChristenUnie wil dat de gemeente snel en duidelijk is: “Een goede communicatie begint met klantvriendelijke dienstverlening. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat reacties van inwoners adequaat beantwoord worden. Brieven blijven soms veel te lang liggen en als er dan uiteindelijk antwoord komt is de inhoud nauwelijks te begrijpen vanwege het gebruik van ambtelijke taal en dure woorden”.
De ChristenUnie benadrukt dat de gemeente het niet iedereen naar de zin kan maken. Gert van den Berg: “Er moeten in het algemeen belang soms keuzes gemaakt worden waar individuele burgers niet blij mee zijn. Dat kan niet anders, maar we mogen verwachten dat de gemeente zich wel inspant om de gemaakte keuzes te motiveren en uit te leggen. Daar hebben onze inwoners recht op”.
Klantvriendelijke dienstverlening
Er gebeurt te veel waar burgers geen weet van hebben, terwijl het hen wel aangaat. De ene keer gaat het om werkzaamheden voor hun eigen deur. De andere keer om ingrepen op plaatsen waar iedereen komt. Gert van den Berg noemt het voorbeeld van de bomenkap in de Dorpsstraat: “Het is vanzelfsprekend dat inwoners protesteren als er midden in het centrum van Nunspeet ineens rigoureus bomen gekapt worden, zonder dat zij daarover geïnformeerd zijn en zonder dat zij weten dat er nieuwe bomen voor in de plaats komen”. Daar voegt hij nog aan toe: “Een uitleg om daarvoor gemeenschapsgeld in te zetten kan ook geen kwaad…”.
De fractievoorzitter verlangt van de gemeente dat zij zich beter verplaatst in de omstandigheden van burgers: “Het is niet leuk als er in de directe woonomgeving van mensen dingen veranderen zonder dat ze daarover geïnformeerd zijn – of het nu gaat om de aanleg van een parkeerterrein, het instellen van eenrichtingverkeer of het kappen van bomen. Het moet voor de gemeente vanzelfsprekend zijn om mensen in een vroeg stadium actief te betrekken bij veranderingen in hun straat of buurt, zonder dat we vervallen in een mentaliteit van ‘u vraagt, wij draaien’. Dat past bij een dienstbare overheid”. Hij verwacht dat de gemeente zich bij de uitvoering van allerlei werkzaamheden afvraagt wat de impact is op de omgeving en de communicatie daarop afstemt.
Archief > 2010 > februari
- 26-02-2010 26-02-2010 00:30 - ChristenUnie wil beter ondernemersklimaat
- 26-02-2010 26-02-2010 00:23 - ChristenUnie wil HAVO en VWO in Nunspeet
- 25-02-2010 25-02-2010 00:15 - ChristenUnie lanceert reddingsplan voor molen
- 20-02-2010 20-02-2010 00:10 - ChristenUnie wil buurtsuper in Hulshorst
- 19-02-2010 19-02-2010 23:57 - ChristenUnie wil bomenkap voorkomen
- 19-02-2010 19-02-2010 23:42 - ChristenUnie hekelt onderhoud traverse
- 17-02-2010 17-02-2010 19:30 - Groot politiek debat Nunspeet
- 16-02-2010 16-02-2010 20:00 - Grote verkiezingsavond met Esmé Wiegman in de Veluvine
- 12-02-2010 12-02-2010 23:59 - ChristenUnie wil dat gemeente beter communiceert
- 12-02-2010 12-02-2010 23:54 - ChristenUnie betrekt kiezers nog meer bij verkiezingsprogramma
- 12-02-2010 12-02-2010 23:46 - ChristenUnie bepleit snelle aanpak Brink
- 06-02-2010 06-02-2010 19:56 - Esmé Wiegman komt naar Nunspeet!
- 05-02-2010 05-02-2010 20:00 - Jongerenavond met WonderWorship Band en Rene Ruitenberg
- 04-02-2010 04-02-2010 22:25 - ChristenUnie wil informateur in Nunspeet
- 02-02-2010 02-02-2010 20:35 - ChristenUnie organiseert markt in kleine kernen